Opera - en klassfråga?

Kära läsare.

Jag skriver inte ofta om politik, dels för att jag inte bryr mig så fruktansvärt mycket (tragiskt men sant) och dels för att jag inte kan så mycket - men idag läste jag något som gjorde mig upprörd.

På första sidan i Göteborgsposten del tre står det en rubrik som lyder "Opera eller inte - en klassfråga", i samma artikel ingår en undersökning som det står att den som oftast går på opera är över 56, högutbildad och röstar blått och att det är mest moderater som går dit. Att publicera en sådan här sak tycker jag är helt fel, eftersom det tyder på att de menar att det bara är den borgliga delen av befolkningen som går på Opera - och då inte efter dess tycke utan efter deras pengar och "klass".

Jag tycker att journalisten som skrivit detta borde ta sig en titt på hur den högra regering är uppbyggd - nämligen genom mycket influenser från konservatismen. För att förklara konservatismen skulle man kunna säga att de står för att att bevara det gamla och att ha kvar gamla traditioner - där i bland kulturen. Är det då så konstigt att det är just de borgliga som går dit? Att de som vill bevara det, försöker att bevara det? Absolut inte.

Det står också "Ju svagare ekonomi, desto färre besök på operan"; men är inte det ganska uppenbart? Opera är en ganska påkostad tillställning, scenljuset, skådespelarna, alla kulisser och kläder m.m. Vet ni tillexempel om att man anlitar designers till att skapa hela "teaterkollektionen"? Herregud, det är klart att det kostar. Och för att knäcka mig själv så kostar faktiskt inte en operabiljett mer än en dag på liseberg, en hockeymatch och i vissa fall inte mer än ett biobesök. Dessutom, är det så logiskt att ens unna sig själv något av ovanstående om man har en dålig ekonomi, skulle inte denna undersökning bli exakt lika dan om man gjorde den på något annat ställe? Antagligen.

Opera är ett nöje, precis som allt annat vi gör för att få den där känslan av välmående, vad man lägger tiden på har till ens intresse att göra, inte till politik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0